[RC] Vzkaz v láhvi - Jussi Adler-Olsen



Vzkaz v láhvi
Kniha: Vzkaz v láhvi
Spisovatel: Jussi Adler Olsen
Vydání: Host 201, 564 stran
Moje hodnocení: /5

Na policejní stanici v zapadlém koutě Skotska stojí už dlouho na okenním parapetu zapomenutá láhev. Uvnitř je sotva čitelný lístek. Jisté je jen to, že první slovo je dánsky a znamená POMOC — a že vzkaz je napsán krví.
Když se tahle podivná zpráva konečně dostane na stůl kriminálního komisaře Carla  Mørcka z oddělení Q, které se zabývá „odloženými případy zvláštní důležitosti“, začnou se dít děsivé věci. Carl  Mørck a jeho kolegové — svérázný asistent blízkovýchodního původu Asad a drzá Rose — se ponoří do hrůzného případu sekt a unesených dětí, jejichž rodiče zmizení nikdy neohlásili. Proč? Čas se krátí a život dalších dvou dětí visí na vlásku…






Carl a jeho pomocník Asad se po zdařilém posledním případu moc dlouho nenudí. Po šesti letech se policejní kolegové ve Skotsku rozhodnout otevřít prapodivnou láhev, ve které najdou starý vzkaz, z něhož je čitelné pouze první slovo. Carl si myslí, že jde o pouhou dětskou hru, kterou mají na svědomí nějací malí skauti, ale díky všímavosti Asada a trpělivosti asistentky Rose odkrývají, že vzkaz je ve skutečnosti dopis od mrtvého, který do podrobna popisuje pachatele.Jenže k čemu to je, když rodiny v uzavřených komunitách, kterým se děti ztrácí, nechtějí mluvit...nebo snad nemohou?

Vzkaz v láhvi je třetí díl ze série o komisaři Carlu Morckovi, který řídí Oddělení Q, místo, kde se vyšetřují ty nejtěžší případy, které se zdají navždy nevyřešené. Knihu vydalo nakladatelství Host v roce 2012 a autorem je Dánský král krimi  Jussi Adler-Olsen...


Hlavním hrdinou je mrzutý, ale sympatický komisař Carl Morck, který je hlavním vyšetřovatelem na oddělení Q. Spolu s jeho pomocníkem Asadem a asistentkou  Rose mají za sebou už několik vyřešených případů, ted je před nimi něco daleko těžšího. Klobouk dolů za charaktery všech postav. Carl může být sebevíce mrzutý a pořád mi je sympatický, jeho vtipné poznámky vám včarují úsměv do tváře. Kromě toho, že musí řešit problémy doma, kam si vzal svého ochrnutého kolegu, začíná mít vážné potuchy vztahující se k Asadovi. Asad totiž něco tají, po ránu chodí brzy do práce, volá si s neznámými muži a ke všemu lhal o svém bydlišti. Kniha bez příjemných postav by se nedala číst, ale to rozhodně nehrozí, protože Carl, přestože je někdy protivný, má náladu pod psa a taky dokáže být pěkně neochotný, je to vlastně člověk se zlatým srdcem. Jeho vtipné poznámky a bystré myšlení se četlo skvěle. 


Na tohoto autora jsem v minulosti nemohla říct ani 'A'. Jeho styl psaní je rychlý a má spád. Na rozdíl například od Grahama Mastertona se hodně vyhýbá detailnějším popisům a spíše se zajímá o dobře napsané a reálné charaktery, ale to vůbec neubírá na čtivosti. 
Od úplně první stránky jsem byla napnutá a nemohla se tak skvělého a tajemného případu nabažit. I přesto, že kapitoly nejsou příliš krátké a někdy se to opravdu protáhlo, nenudila jsem se ani na okamžik. Dějový zvrat v podobě Rose a její sestry mě velice překvapil a pobavil, příjemné odlehčení. Na Oddělení Q obdivuji, že z podstatného nic najdou vraha a přitom to nevypadá vůbec uměle. 

"Dveře se rozletěly a v oblaku sněhových vloček dovnitř vstoupila temná postava. Ticho. Ozvalo se zašplouchnutí. Láhev je na svobodě..."
str. 12

A teď vám řeknu, co mě na tomto autorovi fascinuje a jeho knihy jsou tak pro mě ještě čtivější. Fascinuje mě, jak si dokáže šikovně pohrát s charaktery a celým příběhem tak, že vy celou dobu víte o pachateli, znáte jeho myšlenky, jeho pocity, ale nevíte jednu věc - jeho příběh. Takže nejenže vyšetřujete, kdo to udělala,   vy postupně odkrýváte celý jeho příběh, co ho k tomu vedlo. Nevím, jak vy, ale já tohle mám na krimi nejraději! Ani mě tak  moc nezajímá, kdo to byl, ale spíše proč a co ho k tomu vedlo...
V tomhle ohledu mi autor opravdu splnil moje přání a dal mi geniálního vraha se zajímavým příběhem, který se vypráví mezi kapitolami. V několika okamžicích jsem už ani nedoufala, že by se Carlovi mohlo nějak podařit ho chytit!
Ale ten konec!  Co o to, napínavý byl, ale opět klasické klišé detektivek. Vyšetřující jsou v pasti, bez zbraní a je jen na nich, aby se zachránili. To mě trochu mrzelo, ale nijak mě to neovlivnilo v hodnocení, protože i přesto jsem takový konec nečekala a vcelku se mi i líbil. 

                        

Tento díl se mi líbil z těch, co jsem četla, více než zabijáci, ale méně než Žena v kleci. Je to něco mezi tím, ale díky náboženské tématice to prostě nedosáhlo na ženu v kleci. Náboženské témata v krimi zkrátka nejsou to pravé ořechové pro mě, bohužel je autoři krimi dávají do svých děl hodně často. Autor naštěstí do té víry nějak nezahání detaily a spíše tomu nechává jenom slabý nádech té tématiky, takže nic, co by rušilo od čtení. 
Za mě jde rozhodně o jednoho z nejlepších autorů. Olsen má čtivé a reálné knihy s kapkou toho humoru, který neodmyslitelně k Oddělení Q patří. Napnutí budete jako čtenáři od začátku až do konce a poslední kapitolku si zvlášť vychutnáte, přestože je maličko přitažená za vlasy. Ponurá atmosféra severu vás do příběhu zasadí ještě více.  Styl, kterým se děj žene, je rychlý a reálný, na nic nečekáte, jdete hned na věc a mnohdy vás přímo zaskočí zvraty v případu, ze kterých, jak se zdá, není úniku. Opravdu vynikající kniha s napínavým příběhem, kterou mohu jen a jen doporučit! 

5/5
Za poskytnutí e-knihy vřele děkuji nakladatelství Host.cz


2 komentářů:

  1. Znie to fajn, hlavne to, že sa autor nezameriava zbytočne na opisy.:) Na druhej strane, krimi nie je práve moja šálka kávy, tak si ju asi nechám ujsť. Pekná recenzia.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby jsi někdy chtěla vyzkoušet i jiný žánr, rozhodně zkus severské krimi. Ne každému to padne, ale když už, tak je z čeho vybírat, autorů je mnoho a Jussi Adler - Olsen je jeden z těch nejlepších! :) Moc děkuji za pochvalu!

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a nezapomeňte mi tam hodin i link na váš blog, ať se též zabavím :3

Používá technologii služby Blogger.
 

Instagram

Spolupracuji

GbVxn.jpg

V zájmu spolupráce mě najdete na e-mailu:

AnikaRodriguez@seznam.cz

Pravidelní čtenáři